Prou Impost de Successions a Catalunya !
¿Quieres reaccionar a este mensaje? Regístrate en el foro con unos pocos clics o inicia sesión para continuar.

Viabilitat d'herència

5 participantes

Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  jordibonet Dv 19 Ago 2016, 13:37

No recordo si per l'aixovar es te en compte el coeficient d'herència 0,80, per això per curarme en salut he fet el 3% sobre el valor cadastral*coeficient de municipi, d'aqui aquests 100 i pico euros de diferència entre els meus números arrodonits i els teus.

Pel que fà al tema dels efectes de la no possibilitat de renuncia dels fills menors i de si hi han alternatives per saltar-s'ho, a una notaría te'n podràn dir quelcom.
jordibonet
jordibonet

Nombre de missatges : 757
Fecha de inscripción : 25/02/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  JordiPenedes Dc 17 Ago 2016, 08:15

Hola, bon dia.

De nou moltes gràcies sr Jordi Bonet.

Vaig iniciar el fil fa una mica més de dos anys, ara ja en tinc 60 d'anys.... espero que encara m'en quedin uns quants.

Al fer el testament ho parlaré amb el notari, la meva idea és dividir els meus bens de manera que qui ho rebi s'en pugui fer càrrec (ja sé que un servidor això mai ho sabrà). Lo dels futurs fills de l'hereu em preocupa doncs tinc entès que si un hereu té fills menors, l'hereu no té renunciar, docns si ho fes l'herència passa als fills i si aquests fills són menors no poden decidir....

Gràcies a vostè sr Jordi Bonet, tinc una referència: 8600€ (de quant no consideràvem aixovar) + 470€ = 9070€

Mirant la taula em surt així: 57200 x 1,03 =58916€ De 50.000€ es paga d'impost 3500€ i dels 8916€ restants un 11% = 980,76€

Si sumo 3500€ + 980,76€ = 4480,76€ multiplicat per 2 = 8961,52€

No sé si ho he fet bé o s'assembla als 9070€ simplement perque les xifres són relativament poc elevades.

Salutacions

JordiPenedes

Nombre de missatges : 7
Fecha de inscripción : 18/03/2014

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  jordibonet Dt 16 Ago 2016, 20:34

Es cert, m'he oblidat de l'aixovar, i això son més de 470€ a afegir.

La tarifa, la lletra petita, els coeficients, etc. amb els que he fet els càlculs els pots trobar a http://www.e-tributs.cat

I quan dic que ja està aplicat el recàrrec per no tindre parentiu, em refereixo al coeficient 2.00 que veurás a la tarifa http://etributs.gencat.cat/web/.content/documents/documents_isd/tarifes_isd_herencia__2010.pdf

Pel que fà al tema de que el hereu pugui tindre fills en un futur, el notari et podrà informar de com incloure'ls per si algún dia n'hi han(su estirpe), també hi ha possibilitat de que anomenis a possibles substituts de l'hereu per si aquest morís abans que tu (sustituye por la vulgar...), que tampoc es questió d'anar retocant els testaments cada dos per tres. Ah, el que et poso entre parèntesi és el que em sembla recordar d'haver vist en alguns testaments quan fà referència a fills o hereus alternatius (ho poso en castellà ja que no he vist encara cap testament en català).

En qualsevol cas, donat que tens només 58 anys, poden pasar moltes coses, així que tot això "agafa-ho amb pinces".

Ah, i si et costa trobar qui pugui volguer allò que puguis deixar, pensa en alternatives com: http://www.legadosolidario.org/
jordibonet
jordibonet

Nombre de missatges : 757
Fecha de inscripción : 25/02/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  JordiPenedes Dg 14 Ago 2016, 19:17

Bona tarda.

Moltíssimes gràcies sr Jordi Bonet per la seva ajuda.

Existeix algun enllaç a la taula on a partir dels valors imposables s'extreu l'impost de successions? O sigui una taula on a partir dels 57200€ es calculin els 8600€ resultants d'impost?

He vist que no ha posat el 3% d'aixovar i no sé si és perque aquest 3% no és aplicable. Al indicar-me "(ja inclós el recàrrec per no tindre parentiu)" considero que la xifra resultant ja ha estat "apujada" lo que considera la llei per no haver-hi parentiu.

Sóc conscient que existeix la possibilitat de que l'hereu renuncii a l'herència i també voldria assegurarme, posant'ho al testament, que aquest hereu sempre podrà renunciar a l'herència. Vull dir que actualment l'hereu no té fills però és probable que SÍ que els tingui quan mori un servidor, llavors el dubte que tinc és si d'haver-hi un (o més) fill/s de l'hereu menors d'edat (segur que són menors d'edat quan jo em mori), l'hereu (o sigui el seu pare) si aixi ho desitja podrà renunciar a l'herència com si no tingues fills.

Sóc conscient de que aquesta part de la meva herència serà complicat de trobar algú dins els meu cercle que estigui disposat a asumir-la però dintre del cercle aquesta personsa és la que podria tindre verdader interès en fer-se càrrec dels inmobles que pel valor catastral que tenen, evidentment, no són cap marabella.

Gràcies de nou

Moltes gràcies.

JordiPenedes

Nombre de missatges : 7
Fecha de inscripción : 18/03/2014

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  jordibonet Dv 12 Ago 2016, 18:13

Bona tarda.

Els coeficients vigents per Tarragona els trobaràs aqui: http://etributs.gencat.cat/web/.content/documents/valoracions/icv/2016/icv_2016_coeficientstarragona.pdf

Si t'ho mires veuràs que El Morell es 1,30

Per tant si el valor cadastral es de 55.000€, s'ha de multiplicar per 1,30 i per 0,80 que es un coeficient reductor que només s'aplica a herències (vendes i donacions no en gaudeixen). Per tant surten 57.200€ de base que pagaríen unns 8.600€ d'impost (ja inclós el recàrrec per no tindre parentiu), a aixó hauràs d'afegir plsuvàlua municipal que pot ser un import de certa importancia i despeses de notari i registre de la propietat.

No se com es aquest immoble, però suposant que no tingui sortida a mig plaç jo m'ho pensaria dues vegades abans d'acceptar la herència. Ara, com sempre hi podrà renunciar, no es cap pega que facis testament a favor seu.

En darrer terme com la herència es modesta, no serviría gairebé de rés el truc de fer un repartiment entre varis hereus (la persona que tens pensada i els seus familiars directes).
jordibonet
jordibonet

Nombre de missatges : 757
Fecha de inscripción : 25/02/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  JordiPenedes Dc 10 Ago 2016, 08:14

Hola, bon dia.

Fa una mica més de dos anys que vaig iniciar aquest fil, ara acabo de pagar l'IBI d'enguany pel que puc dir que tinc els valors catastrals "vigents" però m'he trobat que l'enllaç amablement facilitat en el seu dia per "Secuitenca" ja no esta vigent (és normal amb el temps que ha passat).

Així que voldria demanar que es facilites un enllaç a la taula actual per a poder fer una previsió del que pujaria l'Impost de Successions.

M'interessaria per al cas següent: herència per part d'un hereu sense llaços familiars amb un servidor, de dos inmobles que tenen un valor catastral conjunt de 55.000€ i estan situats al municipi de El Morell (Tarragona).

Aquest hereu només herederia els inmobles i NO quantitats econòmiques (diners de c.c, accions....).

Gràcies.

JordiPenedes

Nombre de missatges : 7
Fecha de inscripción : 18/03/2014

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  irina Dc 04 Mar 2015, 19:29

Como muy bien ha indicado Admin, prácticamente todo es posible al instituir una herencia o legado. Coincido con que el usufructo podría ser un buen mecanismo para un caso como el que expones. En función de las circunstancias específicas que puedan existir, cabría estudiar si como alternativa podría ser interesante planificar la herencia en base a constituir un FIDEICOMISO; que en el fondo se parece bastante al usufructo, pero con algunas diferencias desde el punto de vista del código civil y de los plazos en los que se paga el impuesto sobre sucesiones, y que el notario te podrá explicar con detalle.

EN EL CASO DE QUE CON ALGUNA DE LAS PERSONAS QUE MENCIONAS EXISTA ALGÚN TIPO DE VÍNCULO DEMOSTRABLE QUE PERMITA APLICAR LA FIGURA JURÍDICA DE "RELACIONES CONVIVENCIALES DE AYUDA MÚTUA", PODRÍA GENERARSE UN IMPORTANTE AHORRO FISCAL, YA QUE EN EL ISD DICHAS SITUACIONES SE ASEMEJAN, CON ALGUNAS LIMITACIONES, AL GRUPO DE PARENTESCO II (EN EL SUBAPARTADO DE "RESTO DE DESCENDIENTES") Y TAMBIÉN LE PODRÍAN SER DE APLICACIÓN LAS REDUCCIONES POR VIVIENDA HABITUAL.


irina

Nombre de missatges : 262
Fecha de inscripción : 07/11/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  Admin Dt 17 Feb 2015, 17:04

Hola, pràcticament tot és possible en instituir una herència, llegat, etc.

En aquest cas, si l'herència consisteix en immobles, totes dues persones haurien de pagar l'impost de successions pel valor calculat a partir del valor total de l'immoble, l'usufructuari (entenem que vitalici) pagaria segons una fórmula estàndard del usdefruit, que depèn de la seva edat en el moment de la defunció del causant, i l'altra persona que seria la nua propietària, pagaria pel valor de la nua propietat de l'immoble, que consisteix en el valor restant de descomptar del valor total el valor de l'usdefruit. A tenir en compte que, en aquest cas, qui té l'usdefruit està obligat a córrer amb les despeses necessàries per obtenir-lo, per exemple pagar l'IBI i altres impostos, mantenir la finca en bon estat, despeses d'administració si s'escau, etc. No cal dir que també cal liquidar a l'ajuntament respectiu l'anomenada "plusvàlua municipal" (Impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana), que també es calcula per separat, pel nu propietari i per l'usufructuari.

L'usdefruit s'extingeix amb la defunció de l'usufructuari, moment en que el nu propietari ha d'escripturar una "consolidació de domini" per passar a ser ple propietari, liquidant l'impost de successions al tipus que es va aplicar en la transmissió original.
Admin
Admin
Admin

Nombre de missatges : 1108
Fecha de inscripción : 26/10/2008
Edad : 75

http://www.nosuccessions.org

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  JordiPenedes Dv 03 Oct 2014, 08:46

Bon dia.

Reprenc el fil que vaig iniciar fa mesos i us comento com ho voldria fer, a veure si ho veieu viable. Posant-vos en antecedents, per si no voleu llegir l'inici del fil, tinc 58 anys i no tinc familia propera i vull deixar enllestit el meu testament (sé que sempre el podria modificar).

Seré breu: tinc dues persones (amb cap llaç familiar ni amb mi ni entre elles) que vull que disfrutin del meu llegat i que els hi surti fiscalment el millor possible. La meva idea és deixar a una d'aquestes persones com a usufructuària i a l'altre com a heredera universal. De manera que la persona usufructuària pugui disfrutar del meu llegat sense que en pugui ser exclosa i la persona heredera personal pugui disfrutar de l'herència un cop mori la persona usufructuària.

És això possible ? Qui hauria de pagar l'impost de successions al morir un servidor ?

Gràcies
Jordi

JordiPenedes

Nombre de missatges : 7
Fecha de inscripción : 18/03/2014

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  jordibonet Dl 05 Maig 2014, 11:42

Els coeficients vigents per aquest anys els trobaràs aquí: http://www20.gencat.cat/portal/site/e-tributs/menuitem.008308b7dfaeb7204239bdd8b0c0e1a0/?vgnextoid=a79d3b9e23333410VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=a79d3b9e23333410VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

Cert que poden variar tant els cadastrals com els coeficients, de fet les poblacions amb valors cadastrals mes elevats, solen tenir els coeficients mes baixos, però sovint surten valors força esbojarrats per els temps que corren, però declarar per sota de la fórmula tot i que sigui veritat no sol sortir bé a la majoría dels mortals, ja que automàticament ho revisaràn a l'alça i no ens faran cap cas si no anem als tribunals, cosa que comporta maldecaps i despeses.

Per tant jo miraria te trobar un equilibri o fragmentar mes la herència per evitar la progressivitat, per exemple si un dels que penses com a beneficiaris te fills, podríes anomenar-los a tots com hereus, però un immoble tant fragmentat també pot portar problemes futurs.

Be, no es pas senzill, però es el que hi ha...

jordibonet
jordibonet

Nombre de missatges : 757
Fecha de inscripción : 25/02/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  JordiPenedes Dj 01 Maig 2014, 00:15

Hola, bona nit.

Moltes gràcies per les respostes Jordi Bonet i Secuitenca.

La veritat és que no acabo d'entendre gaire la taula, suposo que l'import s'extreu de la taula 1 (Tarifa) i el que surti s'ha de multiplicar per 2, oi?

Sobre els 6 punts a valorar, si un servidor morís avui el que s'hauria de tasar serien els punts 1,2 i 4. D'haver mort dilluns passat també el 3 (és que dimarts s'em van tornar els bons de la Generalitat a dos anys).

Sobre el punt 1: què és això del coeficient que publica tributs cada any? en tot cas si cada any varia difícil fer una previsió, oi? a més que també hi esta involucrat el valor catastral que també pot variar amb freqüència.

Sobre el punt 2: suposo que aquí sí que s'ha de cumplir (de lo contrari semblaria un acudit) que l'impost a satisfer és inferior als diners que hi hagi al compte corrent.

Per exemple, si deixo mitjançant testament els meus inmobles al ciutadà A i els diners del meus comptes corrents al ciutadà B. El ciutadà A si l'impost és massa elevat pot renunciar però en el cas del ciutadà B és impossible que hagi de pagar més diners d'impost que diners hi hagi als comptes corrents. Posant'hi números rodons i mirant la taula: per 100.000€ en comptes corrents s'haurien de pagar 14.500€ fixos i 9405€ corresponents a l'11% de restar 14.500€ a 100.000€. Per tant serien 23905€, que multiplicats per 2 serien 47804€ pel que quedaria una herència de 52196€. Vaig més o menys bé?

De 100.000€ haver-ne de pagar 47804€ són forces diners, però siguent diners doncs és factible. El que dubto si serà factible és en el cas dels inmobles.

Moltes gràcies.

JordiPenedes

Nombre de missatges : 7
Fecha de inscripción : 18/03/2014

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  Secuitenca Dg 27 Abr 2014, 23:51

Bona nit.

Per tal de fer-se una idea: http://www20.gencat.cat/docs/e-tributs/Documents/Documents%20ISD/Tarifes_ISD_herencia__2010.pdf

Em sembla que a dia d'avui aquesta taula encara és vigent i també em sembla que li deu quedar poc temps.

Espero haver ajudat.

Secuitenca

Nombre de missatges : 48
Fecha de inscripción : 16/04/2012

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  jordibonet Dc 02 Abr 2014, 15:42

IRPF al menys si es ciutadà Espanyol no se n'ha de pagar per rebre una herència, ara, com dius que els teus parents viuen al estranger no sé si poden estar afectats per impostos dels paissos respectius.

I la valoració es fà de la següent manera:

1. Immobles: valor cadastral del sol+edificació x coeficient que publica tributs cada any per cada municipi x 0,80 (aquesta es la formula recomanada, si es vol valorar per sota, poden haver-hi problemes).

2. Diners en comptes corrents: saldo a la data de defunció.

3. Accions, bons i altres valors: valor de cotització a la data de defunció.

4. Vehicles, embarcacions, etc.: la veritat es que no en tinc massa idea, però em sembla que almenys per automòbils també hi ha unes guíes de taxaciò de tributs que son les mateixes que es fan servir quan es fà una compravenda.

5. Joies, obres d'art i coleccions valuoses: Si no hi ha gran cosa, normalment cola amb el 3% d'aixovar sobre el valor total de la herència, si n'hi-han, llavors suposo que es cosa de taxadors.

6. Empresa/negoci familiar, terrenys urbanitzables o no: No en tinc massa idea.

Ara, de tot plegat es descompten els deutes que es puguin acreditar com pugui ser un prestec hipotecari o no (el capital pendent d'amortitzar, rés d'interessos).

L'impost total al esser un impost progressiu (a més reps, més %), no es pot calcular si no es fa primer la valoració i es te una idea de quins i quants seràn els hereus, en principi quant més son, menys paga ca d'un, però això pot portar problemes ja que p.exemple no trobo raonable que un immoble quedi partir entre 3, 4 o més hereus.

jordibonet
jordibonet

Nombre de missatges : 757
Fecha de inscripción : 25/02/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  JordiPenedes Dc 02 Abr 2014, 15:23

Hola.

Moltes gràcies per contestar Jordi Bonet.

Sobre la valoració de l'herència ¿com em podria orientar? ¿qui la fa aquesta valoració? I un cop feta la valoració ¿com es determinen la totalitat d'impostos a pagar? poso en plural perquee veig que abanda del de successions anomenes el de plusvalua i m'imagino que també es deu haver de pagar IRPF al rebre una herència? doncs aquest valor de l'herència es deu haver de sumar a la base imponible de la declaració de la renta ?

Gràcies

JordiPenedes

Nombre de missatges : 7
Fecha de inscripción : 18/03/2014

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  jordibonet Dv 28 Mar 2014, 10:56

Si no fas testament i els possibles legitimaris no accepten o reclamen la herència, acabarà heretant-ho la Generalitat, però poden passar molts anys amb el que si per exemple entre els bens hi ha algún immoble, pugui acabar en estat de ruïna cosa que trobo que es una llàstima.

Pel que fà als teus parents llunyans, la clatellada pot ser important ja que no gaudeixen de cap reducció i els percentatges d'impost es dupliquen.

I si que en alguns casos els impostos (a mes de successions per els immobles s'ha de pagar la plusvàlua municipal) poden arribar a superar el valor de la herència, ja que una cosa es la valoració de la mateixa, i l'altra es la possibilitat d'obtindren liquidesa, posem també el cas d'un immoble que pugui ser valorat en 100, però que no hi hagi manera de vendre'l per mes de 50. Un altre casuistica es que hi hagin accions, i mentre el compte de valors està bloquejat aquestes baixin de valor en picat, com el que compta es el valor de cotització en el moment de la defunció, si que es pot donar facilment el cas de que sigui mes car l'impost que el valor de les accions en el moment de prendre'n possessió.

Una possibilitat es que facis testament a favor d'alguna entitat benèfica que en tregui millor profit, fins i tot pots condicionar una mica el que han de fer amb el que rebin. O hi ha la possibilitat de fer un mix, la part mes liquida o valuosa a favor dels teus parents que així com a mínim podràn treure'n quelcom, i el que resulti més tòxic a beneficiència ja que no se sap mai si un día o altre s'en podrà treure'n profit.
jordibonet
jordibonet

Nombre de missatges : 757
Fecha de inscripción : 25/02/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Viabilitat d'herència

Missatge  JordiPenedes Dv 28 Mar 2014, 08:40

Hola.

Em vaig registrar fa uns dies i he estat llegint pel fòrum per assebentar-me de com funciona. Voldria exposar el meu cas per trobar una mica d'orientació, de consell....

Resulta que un servidor, home de 58 anys, no té familia propera: ni esposa ni pares ni fills ni germans (per tant tampoc nebots). Vaig conviure durant forces anys (més de vint) amb una parella però sense casar-nos mai, vam trencar la relació amistosament i ara fa 8 - 9 anys que res en sé d'ella.

Els meus familiars més propers serien cosins germans dels meu pares i llurs fills que viuen majoritàriament a l'extranger.

Anant al gra: vull fer testament però tinc dubtes. Considerant que faré testament en favor d'algú que no serà familiar meu (i tampoc serà l'ex-parella), aquest "algú" podrà heredar viablement? o, llegitn tot això de l'Impost de successions, qui heredi d'un servidor no es podrà fer càrrec de l'herència per culpa de l'impost? Posats a preguntar i esperant no abusar de vostès, si em moro sense fer testament ¿qui herederia? Suposo que per elevat que sigui l'impost de successions, mai deu poder ser tant elevat com la pròpia herència ?

Que ningú es pensi que tinc un gran patrimoni.

Gràcies per llegir-me.

JordiPenedes

Nombre de missatges : 7
Fecha de inscripción : 18/03/2014

Tornar a dalt Ir abajo

Viabilitat d'herència Empty Re: Viabilitat d'herència

Missatge  Contenido patrocinado


Contenido patrocinado


Tornar a dalt Ir abajo

Tornar a dalt

- Temas similares

 
Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum