19/10/2009 - Col·laboració - Impost de successions i donacions
Pàgina 1 de 1
19/10/2009 - Col·laboració - Impost de successions i donacions
SEGRE.COM
Opinió - Col·laboració
Publicada 19/10/2009
Impost de successions i donacions
Maria Àngels Cabasés
En el darrer ple de política general al Parlament de Catalunya, una de les propostes que ha centrat el discurs d'Esquerra Republicana en veu del seu president, Joan Puigcercós, ha estat la reforma en profunditat de l'impost de successions i donacions i no la seva supressió, com ha volgut fer veure que demana CiU, però que en realitat el que demana és una rebaixa de les bonificacions. El mes passat ja vàrem quedar atònits quan 8 diputats del PP al Congrés abandonaven l'hemicicle en una votació on s'hagués pogut aprovar una presa en consideració de la reforma de l'impost.
L'impost permet a les comunitats autònomes (CA) capacitat normativa sobre determinats conceptes puntuals, concretament i entre altres, la possibilitat de regular la figura de les reduccions a la base imposable, la determinació dels trams de tipus de gravamen i la possibilitat de regular bonificacions i beneficis fiscals sobre la quota final.
Com a conseqüència, a partir del 2003, diverses CA han endegat reformes legislatives per reduir la tributació de les transmissions patrimonials mortis causa a favor dels descendents directes i/o cònjuges; reformes que posteriorment han estat ampliades, en algunes CA, a les donacions entre els mateixos grups de parentiu, provocant una competència fiscal entre CA i de rebot una domiciliació de patrimonis en aquelles CA on el benefici és major. Cal tenir present que, en el nou acord de finançament, la capacitat normativa de l'impost no serà modificada i, per tant, l'única possibilitat, molt complicada, seria introduir esmenes a la LOFCA per demanar la total competència a les CA.
Esquerra ha aconseguit que s'aprovés en el debat de política general una proposta de resolució que insta el Govern a presentar en aquesta legislatura una reforma de l'impost amb l'objectiu, per part d'ERC, de corregir aspectes formals que presenta l'impost i millorar la justícia redistributiva. Estem d'acord que cal practicar reformes, però no només les que planteja CiU, que considerem que és un dels molts pedaços que ha sofert l'impost; sinó que cal reformar-lo com a impost progressiu, impedint que es produeixi la carrera de competències fiscals desiguals entre CA, que val a dir ha estat fruit del model de finançament del 2002 i que ha ocasionat greuges comparatius entre CA. Estem per una reforma a fons, per:
A) Recuperar la progressivitat de l'impost i l'equitat.
B) Deixar fora els patrimonis baixos i mitjans i concentrar la capacitat recaptadora en grans patrimonis. Que deixin de pagar els que tenen menys pels que tenen més.
C) Els familiars directes (cònjuges, descendents i ascendents) no han de suportar la càrrega d'aquest impost i n'han de sortir clarament beneficiats.
D) Reequilibrar els greuges produïts amb les successives modificacions, que han estat pedaços, que s'han demostrat injustos. No volem repetir el mateix error, que ha trencat l'estructura d'equitat de l'impost. S'ha de recompondre l'equilibri.
E) Estem per un tractament diferencial per a la gent gran que requereixi una especial protecció.
F) I també per un tractament just per a les zones ZEPA.
Presentarem una reforma, entre altres aspectes, en la línia d'aconseguir una reducció per mínim personal ajustada a la realitat i, per tant, clarament molt més elevada de la que presenta la llei actual, una atenció molt clara per a la gent gran, col·lectiu que al nostre parer mereix una atenció especial en l'aspecte fiscal, una reducció en el cas d'indemnitzacions per raó d'assegurances de vida, aconseguir un benefici especial a les finques afectades per les ZEPA seguint el que s'aplica en les finques forestals, una clara reducció per successives transmissions en el temps d'uns mateixos béns, eliminar les escales intermèdies en el tipus de gravamen i rebaixar els tipus més alts (similar al que es va fer per donacions), i com a tema important, abordar amb contundència el tema de les valoracions dels elements objecte de transmissió.
És urgent, al nostre parer, convertir l'impost de successions en un veritable instrument de justícia tributària que permeti un repartiment equitatiu de la càrrega tributària.
Leer aquí: http://www.segre.com/index.php?id=407&tx_ttnews[tt_news]=52576&tx_ttnews[backPid]=291&cHash=86d4581a7d
Opinió - Col·laboració
Publicada 19/10/2009
Impost de successions i donacions
Maria Àngels Cabasés
En el darrer ple de política general al Parlament de Catalunya, una de les propostes que ha centrat el discurs d'Esquerra Republicana en veu del seu president, Joan Puigcercós, ha estat la reforma en profunditat de l'impost de successions i donacions i no la seva supressió, com ha volgut fer veure que demana CiU, però que en realitat el que demana és una rebaixa de les bonificacions. El mes passat ja vàrem quedar atònits quan 8 diputats del PP al Congrés abandonaven l'hemicicle en una votació on s'hagués pogut aprovar una presa en consideració de la reforma de l'impost.
L'impost permet a les comunitats autònomes (CA) capacitat normativa sobre determinats conceptes puntuals, concretament i entre altres, la possibilitat de regular la figura de les reduccions a la base imposable, la determinació dels trams de tipus de gravamen i la possibilitat de regular bonificacions i beneficis fiscals sobre la quota final.
Com a conseqüència, a partir del 2003, diverses CA han endegat reformes legislatives per reduir la tributació de les transmissions patrimonials mortis causa a favor dels descendents directes i/o cònjuges; reformes que posteriorment han estat ampliades, en algunes CA, a les donacions entre els mateixos grups de parentiu, provocant una competència fiscal entre CA i de rebot una domiciliació de patrimonis en aquelles CA on el benefici és major. Cal tenir present que, en el nou acord de finançament, la capacitat normativa de l'impost no serà modificada i, per tant, l'única possibilitat, molt complicada, seria introduir esmenes a la LOFCA per demanar la total competència a les CA.
Esquerra ha aconseguit que s'aprovés en el debat de política general una proposta de resolució que insta el Govern a presentar en aquesta legislatura una reforma de l'impost amb l'objectiu, per part d'ERC, de corregir aspectes formals que presenta l'impost i millorar la justícia redistributiva. Estem d'acord que cal practicar reformes, però no només les que planteja CiU, que considerem que és un dels molts pedaços que ha sofert l'impost; sinó que cal reformar-lo com a impost progressiu, impedint que es produeixi la carrera de competències fiscals desiguals entre CA, que val a dir ha estat fruit del model de finançament del 2002 i que ha ocasionat greuges comparatius entre CA. Estem per una reforma a fons, per:
A) Recuperar la progressivitat de l'impost i l'equitat.
B) Deixar fora els patrimonis baixos i mitjans i concentrar la capacitat recaptadora en grans patrimonis. Que deixin de pagar els que tenen menys pels que tenen més.
C) Els familiars directes (cònjuges, descendents i ascendents) no han de suportar la càrrega d'aquest impost i n'han de sortir clarament beneficiats.
D) Reequilibrar els greuges produïts amb les successives modificacions, que han estat pedaços, que s'han demostrat injustos. No volem repetir el mateix error, que ha trencat l'estructura d'equitat de l'impost. S'ha de recompondre l'equilibri.
E) Estem per un tractament diferencial per a la gent gran que requereixi una especial protecció.
F) I també per un tractament just per a les zones ZEPA.
Presentarem una reforma, entre altres aspectes, en la línia d'aconseguir una reducció per mínim personal ajustada a la realitat i, per tant, clarament molt més elevada de la que presenta la llei actual, una atenció molt clara per a la gent gran, col·lectiu que al nostre parer mereix una atenció especial en l'aspecte fiscal, una reducció en el cas d'indemnitzacions per raó d'assegurances de vida, aconseguir un benefici especial a les finques afectades per les ZEPA seguint el que s'aplica en les finques forestals, una clara reducció per successives transmissions en el temps d'uns mateixos béns, eliminar les escales intermèdies en el tipus de gravamen i rebaixar els tipus més alts (similar al que es va fer per donacions), i com a tema important, abordar amb contundència el tema de les valoracions dels elements objecte de transmissió.
És urgent, al nostre parer, convertir l'impost de successions en un veritable instrument de justícia tributària que permeti un repartiment equitatiu de la càrrega tributària.
Leer aquí: http://www.segre.com/index.php?id=407&tx_ttnews[tt_news]=52576&tx_ttnews[backPid]=291&cHash=86d4581a7d
Montser- Nombre de missatges : 4636
Fecha de inscripción : 08/05/2009
Temas similares
» 06/11/2009 - Economía - Els sindicats s'oposen a rebaixar l'impost se successions i donacions
» 01/10/2009 - EL SINGULAR DIGITAL - Política - El tripartit rebaixarà l'impost de successions y donacions
» 09/04/2010 - DIARI DE TARRAGONA - Opinió - L’impost de successions i donacions
» 20/10/2009 - TERRASSA DIGITAL.CAT - Actualitat - Catalunya paga més per l'Impost de Successions i Donacions
» 22/02/2011 - WIKIPEDIA - Impuestos - Impost sobre Successions i Donacions
» 01/10/2009 - EL SINGULAR DIGITAL - Política - El tripartit rebaixarà l'impost de successions y donacions
» 09/04/2010 - DIARI DE TARRAGONA - Opinió - L’impost de successions i donacions
» 20/10/2009 - TERRASSA DIGITAL.CAT - Actualitat - Catalunya paga més per l'Impost de Successions i Donacions
» 22/02/2011 - WIKIPEDIA - Impuestos - Impost sobre Successions i Donacions
Pàgina 1 de 1
Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum