18/05/2012 - OPINIÓ - De vegades la parca triga molt a arribar / A veces la parca tarda mucho en llegar - Quim Monzó

Veure tema anterior Veure tema següent Ir abajo

18/05/2012 - OPINIÓ - De vegades la parca triga molt a arribar / A veces la parca tarda mucho en llegar - Quim Monzó

Missatge  Admin el Dv 18 Maig 2012, 15:21

Versión en castellano unas líneas más adelante.

La Vanguardia
18/05/2012
OPINIÓ
Quim Monzó

De vegades la parca triga molt a arribar

L'home s'acosta al llit, agafa la cadira que hi ha, la col·loca a tocar de la tauleta de nit i s'hi asseu

L'home obre la porta del dormitori. La claror del migdia es filtra pels espais entre els llistons de la persiana i dóna dimensions als pocs mobles que hi ha. Al carrer se senten dos homes que xerren i, de tant en tant, un autobús que passa, ben estrident. Al llit hi ha un home gran, que dorm i ronca amb sons esquerdats. La tauleta de nit és plena de capses de medicaments i un got mig ple d'aigua damunt d'un platet blanc. L'home que acaba d'entrar al dormitori s'acosta al llit, agafa la cadira que hi ha, la col·loca a tocar de la tauleta de nit i s'hi asseu. En silenci observa la boca oberta del vell i la manera ofegada com respira. Passen uns quants minuts, fins que finalment li agafa la mà. L'home gran deixa immediatament de roncar i obre els ulls amb cansament.

-Pare... Com estàs?

-Estic... No ho sé com estic.

-Ja saps que no vull que pateixis. Gens.

A l'home gran li costa parlar:

-Ho sé, fill.

-Ja són molts mesos, molts, de patiment...

-Sort en tinc, de tu i de la Teresa, i del meu nét estimat..., que m'acompanyeu.

-Si poguéssim evitar-te el patiment...

-Pel meu patiment no et preocupis. Preocupeu-vos per vosaltres. Per mi no patiu. Jo, com si no hi fos ja. Ja no voldria ser en aquest món. He viscut massa anys. Continues vivint per inèrcia, sense il·lusió...

Ara és un atac de tos el que fa que aturi la frase.

-Precisament d'això volia parlar-te'n, pare.

-De què?

-D'això que deies: que arriba un moment que vius per inèrcia...

-Sí.

-No sé com dir-t'ho. Et veig tan trist aquí, prostrat al llit, any rere any, cada cop pitjor...

-Ai, sí...

-Mira, pare... Eeh..., és que l'any que ve, per culpa de la crisi, torna l'impost de successions. Hauríem de fer un pensament.

És el mateix fill amatent que, el 2009, li deia al seu pare, aquest mateix pare la mà del qual té ara entre les seves, que resistís. Tal com vam reproduir en aquesta mateixa columna el 25 de novembre d'aquell any, el fill li deia, literalment: "Aguanta, pare, sigues fort!, aguanta almenys un any més, fins que aprovin la reforma de l'impost de successions".

Doncs el pare va aguantar l'any més que el fill li demanava i, efectivament, els polítics van reformar l'impost de successions. Però va continuar vivint, i encara viu de manera precària, dos anys i mig després, ara que el Govern anuncia que aquest any encara no, però el pròxim tornarà l'impost de successions. També seria mala sort que es morís just aleshores, pensa el fill.

http://www.lavanguardia.com/encatala/20120518/54294644099/quim-monzo-de-vegades-la-parca-triga-molt-a-arribar.html
_______________________________________________________________________________________________________

La Vanguardia
18/05/2012
Quim Monzó

A veces la parca tarda mucho en llegar

El hombre se acerca a la cama, coge la silla que hay, la coloca junto a la mesilla y se sienta

El hombre abre la puerta del dormitorio. La luz del mediodía se filtra por los espacios entre los listones de la persiana y da dimensiones a los pocos muebles que hay. En la calle dos hombres charlan y, de vez en cuando, pasa un autobús, estridente. En la cama hay un hombre mayor, que duerme y ronca con sonidos agrietados. La mesilla está llena de cajas de medicamentos y un vaso medio lleno de agua sobre un platito blanco. El hombre que acaba de entrar en el dormitorio se acerca a la cama, coge la silla que hay, la coloca junto a la mesilla y se sienta. En silencio observa la boca abierta del viejo y la forma ahogada en que respira. Pasan unos minutos, hasta que finalmente le coge la mano. El hombre mayor deja inmediatamente de roncar y abre los ojos con cansancio.

-Papá... ¿Cómo estás?

-Estoy... No sé como estoy.

-Ya sabes que no quiero que sufras.

Al hombre mayor le cuesta hablar:

-Lo sé, hijo.

-Ya son muchos meses, muchos, de sufrimiento...

-Suerte tengo de ti y de Teresa, y de mi nieto querido..., que me acompañáis.

-Si pudiésemos evitarte el sufrimiento...

-Por mi sufrimiento no te preocupes. Preocupaos por vosotros. Por mí no sufráis. Yo, como si ya no estuviese. Querría no estar ya en este mundo. He vivido demasiados años. Sigues viviendo por inercia, sin ilusión...

Ahora es un ataque de tos lo que hace que detenga la frase.

-Precisamente de eso quería hablarte, papá.

-¿De qué?

-De eso que decías: que llega un momento que vives por inercia...

-Sí.

-No sé como decírtelo. Te veo tan triste aquí, postrado en la cama, año tras año, cada vez peor...

-Ay, sí...

-Mira, papá... Eeh..., es que el año que viene, por culpa de la crisis, vuelve el impuesto de sucesiones. Tendríamos que hacer un pensamiento.

Es el mismo hijo atento que, en el 2009, le decía a su padre, ese mismo padre cuya mano tiene ahora entre las suyas, que resistiese. Tal como reprodujimos en esta misma columna el 25 de noviembre de aquel año, el hijo le decía, literalmente: "Aguanta, papá, ¡sé fuerte!, aguanta al menos un año más, hasta que aprueben la reforma del impuesto de sucesiones". Pues su padre aguantó el año más que el hijo le pedía y, efectivamente, los políticos reformaron el impuesto de sucesiones. Pero continuó viviendo, y aún vive de forma precaria, dos años y medio después, ahora que el Govern anuncia que este año aún no, pero el próximo volverá el impuesto de sucesiones. También sería mala pata que se muriese justo entonces, piensa el hijo.


http://www.lavanguardia.com/opinion/articulos/20120518/54294642058/quim-monzo-a-veces-la-parca-tarda-mucho-en-llegar.html

Admin
Admin

Nombre de missatges : 1108
Fecha de inscripción : 26/10/2008
Edad : 67

Veure perfil de l'usuari http://www.nosuccessions.org

Tornar a dalt Ir abajo

Veure tema anterior Veure tema següent Tornar a dalt


 
Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum